Nieuwe lessen over stambomen en groen

We hebben in de zomermaanden twee nieuwe bezoeklessen ontwikkeld en ook al uitgevoerd in het nieuwe schooljaar.

Stamboomonderzoek

Basisschool De Bloeiende Betuwe in Rhenoy wilde graag een bezoekles over stamboomonderzoek. Zo’n les kunnen we (met kleine aanpassingen) ook aan andere scholen aanbieden, dus we zijn op het verzoek ingegaan. Na voorbereiding in de klas en thuis maken de leerlingen opdrachten bij het RAR. En tijdens een rondleiding door de depots krijgen ze genealogische bronnen uit hun dorp te zien.

Voor de opdrachten gebruiken we het rijke familiearchief van de notabele familie Van Lidth de Jeude. In de rondleiding stonden dit keer Rhenoyse bronnen centraal. Als verwerkingsopdracht ontwerpen de leerlingen op school hun eigen familiewapen.

 

Stadsgroen in kaart

De tweede nieuwe les – Stadsgroen in kaart – is ontwikkeld in het kader van de Kinderboekenweek die altijd in oktober is. Dit jaar was het thema ‘Giga-groen’. We hebben de les voor het eerst gegeven aan 2 groepen 8 van basisschool De Wissel uit Tiel.

Enthousiaste leerlingen onderzochten de ontwikkeling van het groen in de stad. Is dat meer of minder geworden door de eeuwen heen? De kinderen vergeleken een kaart van Tiel uit 1635 met een kaart uit circa 1965. Zie je de stadsmuren en de stadspoorten? Waar is de haven en de  Sint Maartenskerk? Waar is het groen op de kaart?

Tijdens de rondleiding in de depots zagen ze verschillende originele kaarten van Tiel. Ook ander materiaal kwam aan bod, zoals een overzicht uit eind 19e eeuw waarin per straat is vermeld hoeveel bomen en welke soorten er stonden en wat de waarde daarvan was! Ook persfoto’s en oude kranten met bijvoorbeeld een bericht dat een plantsoen, wegens vernielingen, werd omgebouwd tot parkeerterrein. Ansichtkaarten van Het Plein vol met bomen werden ook getoond en tekeningen van plannen om in de jaren ‘80 weer bomen terug te planten…

Een leuke aanvulling op ons bestaande aanbod van bezoeklessen!

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *